ZADANIA WYDZIAŁU RUCHU DROGOWEGO - Komenda Powiatowa Policji w Nakle nad Notecią

Biuletyn Informacji Publicznej

ZADANIA WYDZIAŁU RUCHU DROGOWEGO


1. Czuwania nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem   i jego kontrolowanie;
2. Analizowania stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w ruchu drogowym, badania przyczyn i okoliczności powstania zdarzeń drogowych;
3. Inicjowania, planowania i realizacji działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie działania;
4. Podejmowania lokalnych inicjatyw mających na celu przeciwdziałanie zagrożeniom  w ruchu drogowym;
5. Zabezpieczania miejsc zdarzeń drogowych zaistniałych na terenie działania Komendy  i wykonywania niezbędnych czynności procesowych mających wpływ na ustalenie przyczyny zdarzenia oraz jego sprawcy;
6. Organizacji, planowania służby zapewniającej koordynację działania Policji w ruchu drogowym w podległym rejonie służbowym ze szczególnym uwzględnieniem miejsc zagrożonych zdarzeniami drogowymi;
7. Eliminowania z ruchu nietrzeźwych kierujących oraz pojazdów, których stan techniczny powoduje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
8. Realizowania zadań wynikających z ustawy o transporcie drogowym, w tym kontroli czasu pracy kierowców oraz współdziałanie w tym zakresie z Inspekcją Transportu Drogowego;
9. Realizowania zadań wynikających z ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, w tym kontroli numeru referencyjnego SENT oraz współpraca w tym zakresie z Krajową Administracją Skarbową;
10. Kształtowania właściwej postawy, wizerunku policjanta ruchu drogowego w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego;
11. Kształtowania właściwej taktyki działania Policji ruchu drogowego w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa i porządku na drogach;
12. Ujawniania przestępstw i wykroczeń w ruchu drogowym oraz stosowanie wobec sprawców odpowiednich środków prawnych;
13. Praworządne i kulturalne postępowanie policjanta w stosunku do uczestników ruchu drogowego;
14. Opiniowania projektów zmian organizacyjnych w ruchu drogowym na terenie działania jednostki;
15. Opracowywania opinii do prowadzonych spraw skargowych w zakresie  ruchu drogowego;
16. Prowadzenia działalności profilaktyczno-wychowawczej z mieszkańcami,  z uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolonej, w zakresie  bezpiecznego korzystania  z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
17. Współdziałania z organami administracji, samorządami, organizacjami społecznymi, środkami masowego przekazu w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa na drogach   w podległym rejonie służbowym;
18. Właściwego wykorzystania sprzętu kontrolno-pomiarowego będącego na wyposażeniu komórki ruchu drogowego;
19. Rozpoznawania zagrożeń w ruchu drogowym oraz wykonywanie czynności zmierzających do ich wyeliminowania;
20. Podejmowania inicjatyw dotyczących kontroli pojazdów w zakresie ochrony środowiska;
21. Podejmowania inicjatyw dotyczących kontroli pojazdów służących do transportu żywych zwierząt oraz materiałów niebezpiecznych;
22. Pilotowania pojazdów, z wyłączeniem pojazdów nienormatywnych, pilotowanych zgodnie z art. 64 ust 1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym;
23. Występowania do zarządców drogi z wnioskami o uzupełnienie braków w infrastrukturze drogowej;
24. Zabezpieczania imprez o charakterze masowym, w tym sportowych, artystycznych  i rozrywkowych oraz uroczystości związanych z wykorzystaniem dróg w sposób szczególny;
25. Wykonywania czynności związanych z ujawnianiem przestępstw i wykroczeń w ruchu drogowym oraz ustalenie ich sprawców;
26. Weryfikowania zagrożeń w ruchu drogowym zgłoszonych do Krajowej Mapy Bezpieczeństwa.”

 

do góry